Scholen, geiten en verkiezingen - Reisverslag uit Mogadishu, Somalië van Wim Dekker - WaarBenJij.nu Scholen, geiten en verkiezingen - Reisverslag uit Mogadishu, Somalië van Wim Dekker - WaarBenJij.nu

Scholen, geiten en verkiezingen

Door: wimdekker

Blijf op de hoogte en volg Wim

03 Juni 2010 | Somalië, Mogadishu

Vandaag was een bijzondere dag. Eigenlijk begon dat gisterenavond al. De jongeren van Sonyo kwamen de camera’s terugbrengen waarmee ze opnames voor onze game waren wezen maken. Dat was voornamelijk omdat wij toch een beetje angstig waren om te gaan filmen op plekken waar veel mensen bij elkaar zijn. Voor de 10 jongeren was dat geen problem, ze konden overal filmen wat ze wilden. En dat hebben ze ook gedaan; close-ups van gieren, vanuit het water gefilmde vrouwen die water aan het halen waren, maar ook levendige handel op de plaatselijke markt. Alles stond erop!
Dat maakte de opdracht voor ons een stuk eenvoudiger. Vandaag filmen bij een NGO, op een school en rondom een toilet. Een toilet, vraag je je nu af. Jawel, een toilet. Waarom dat was, ga ik hier niet vertellen, omdat dat de essentie weggeeft van wat we aan het ontwikkelen zijn. Maar het waren echt bijzondere opnamen. Waarbij het zelfs zover ging dat het vrouwelijke schoolhoofd een kleine vijftien leerlingen had opgetrommeld om voor ons opnames mogelijk te maken. De scholen in Somaliland hebben sinds begin deze week namelijk vakantie, om pas weer over twee maanden de deuren te openen. De leerlingen lieten zich braaf een in scene gazette les lezen, waarbij respect central stond. De leraren hadden direct na onze opnames een soort van seizoenssluiting, waar Berlinda nog wat foto’s van heeft gemaakt. Van de geit, die net geslacht was. Ze zag te laat dat de ingewanden er nog naast lagen, maar de foto was wel al genomen.
Het is ook maar goed dat we zelf niet te veel de stad zijn ingegaan, want de verkiezingen van 26 juni zijn inmiddels het gesprek van de dag. Bijzonder is dat de drie partijen allemaal bij toerbeurt een dag krijgen toegewezen, waarop ze de straat opmogen om campagne te voeren. Iedereen houdt zich daar ook netjes aan, zodat er iedere dag andere partijvertegenwoordigers op straat zijn te vinden. Vanmorgen vroeg, vroeg een groepje van een dertigtal vrouwen aandacht voor de komende verkiezingen, niet ver van het CARE compound.
Wat ons werk betreft, gaan we morgen de laatste fase in. Dankzij de perfecte planning van Berlinda en de absolute wil er iets goed van te maken van de jongeren van SONYO, weten we nu al dat we onze doelen gaan halen. Dat hadden we niet verwacht, omdat we ze wel erg scherp hadden gesteld.

• 03 Juni 2010 - 15:50

Pap:

Berlin, ik zag ook een video over VR in Marokko.
    Daar werd gevraagd naar
    eigendomsrechten en de sharia. Hoe zit dat in Somaliland? Weet je trouwens dat ingewanden van geiten heel lekker zijn? Sterkte