Veiligheidstraining - Reisverslag uit Soesterberg, Nederland van Wim Dekker - WaarBenJij.nu Veiligheidstraining - Reisverslag uit Soesterberg, Nederland van Wim Dekker - WaarBenJij.nu

Veiligheidstraining

Door: wimdekker

Blijf op de hoogte en volg Wim

21 Mei 2010 | Nederland, Soesterberg

Het is goed dat er aan een reis als die van ons naar Somaliland een veiligheidstraining vooraf gaat. Er zijn teveel dingen waar je als ‘onervaren’ reiziger geen rekening mee houdt. De afgelopen twee dagen heb ik daarom deelgenomen aan een training waar je basistechnieken worden bijgebracht. EHBO, omgaan met agressie en de voorbereiding van je reis zijn de belangrijkste onderwerpen.
Bovenal krijg je echter een spiegel voorgehouden. Hoe zit je als persoon in elkaar? Hoe reageer je in stressvolle situaties. Ik kan iedereen garanderen dat bijna iedereen verrast wordt door zijn eigen reacties, niet alleen in negatieve zin. Soms blijken mensen ook heel creatief in het verzinnen van oplossingen voor een ineens optredend probleem. Maar het meest opvallend is toch wel hoe moeilijk het is je grenzen te bepalen, die vervolgens aan te geven en daar ook naar te handelen.

Die twee dagen leverden situaties op waar we waarschijnlijk niet mee te maken krijgen. Toch is het goed je te realiseren dat het ook niet helemaal onrealistisch is. Je krijgt te maken met andere culturen, met mensen die hun eigen visie hebben op waar jij vandaan komt en hoe ze dus met je om moeten of kunnen gaan. Aanpassen, geduld, maar ook je eigen grenzen bewaken; wat is je doel? Hoe bereik je dat het best?

Wij zijn in de gelukkige omstandigheden dat we namens een organisatie reizen met een uitgebreid netwerk in meer dan 72 landen. We hebben dus een achtervang, weten waar we heen gaan en dat veel zaken al ter plekke voor ons worden geregeld. Toch hebben die dagen me wel heel duidelijk gemaakt dat je je kwetsbaarheid zelf ook voor een belangrijk deel kunt beïnvloeden. Wel zijn wie je bent, maar binnen de culturele grenzen van het gebied waar je je bevindt. Nog een dag of negen…..

Verslag uit: Nederland, Soesterberg

Workshop vrouwenrechten

01 Juni 2010

Videoverslag workshop
Wim

Het Face2Face project (www.f-2-f.eu)ontwikkelt een lesmodule voor MBO-scholen, waarbij Nederlandse kinderen in contact worden gebracht met jongeren in Somalie en DRC. Internet is het medium dat we daarbij gebruiken. In dat kader bezoeken we in 2010 deze twee landen.

Actief sinds 18 Mei 2010