De voorbereidingen - Reisverslag uit , van Wim Dekker - WaarBenJij.nu De voorbereidingen - Reisverslag uit , van Wim Dekker - WaarBenJij.nu

De voorbereidingen

Door: wimdekker

Blijf op de hoogte en volg Wim

18 Mei 2010 | ,

Op 9 juni aanstaande gaan de Nederlanders naar de stembus om te beslissen wie de komende jaren het vertrouwen geniet om een land in crisis er bovenop te helpen. In een aantal Afrikaanse landen, waaronder Somaliland, worden deze zomer ook verkiezingen gehouden. Het heeft geen zin om appels met peren te vergelijken, maar om de Nederlandse verkiezingen hangt een onmiskenbare spanning. Of dat in Somaliland, een zelf uitgeroepen onafhankelijke staat binnen Somalië, ook zo is kan ik over een week of drie misschien beter beoordelen; op 30 mei vliegen collega Berlinda en ik naar Hargeisa, in het kader van het Face2Face Project, minder dan een maand voordat ook in Somaliland verkiezingen gepland staan.

“Wat ga je daar in ’s hemelsnaam doen?” was de niet onlogische vraag van een vriend die ik daar over vertelde. Natuurlijk kan ik precies vertellen wat ons daar brengt, maar hij vroeg vooral naar het waarom van een bezoek aan een land als Somalië, hoewel hij wist dat ik voor CARE werk. Maar hij wist ook dat ik daar vooral ben aangenomen voor het onderhouden van de website en het ontwikkelen van digitale mediavormen, en kan zich dus niet voorstellen dat er ook maar enige relatie te leggen is tussen dat werk en welke werkzaamheden in Somaliland dan ook.

Die relatie is er wel, omdat dit programma gericht is op het ontwikkelen van een lespakket voor Nederlandse en Belgische MBO-scholen. Het blijkt dat Nederlandse jongeren erg weinig weten van bijvoorbeeld mensenrechten, en van de manier waarop die in verschillende landen worden beleefd of uitgelegd. Onderdeel van het lespakket is een online game, waarbij de studenten keuzes kunnen maken die jongeren in Somaliland dagelijks ‘gedwongen’ moeten maken. Over diezelfde ‘vaak simpele’ keuzes laten we jongeren in de betrokken Afrikaanse en Europese landen via een videoforum van gedachten wisselen. Een onderwerp dat daarbij aan de orde zou kunnen komen is bijvoorbeeld verkiezingen! Hoe beleven jongeren verkiezingen in een totaal andere omgeving? Met totaal andere uitgangspunten? Wat zijn voor hen de belangrijkste onderwerpen wanneer ze mogen kiezen? En wat valt er te kiezen?

Voordat dit soort vragen en antwoorden kunnen worden uitgewisseld, zullen we moeten zorgen dat jongeren in Somaliland (en later DRC) de mogelijkheden en kennis hebben om van hun kant videomateriaal op Internet te zetten. En liefst snel, want er zijn al scholen die het lespakket willen gaan gebruiken. Het bouwen van de website en de ontwikkeling van de game zijn ook al in gang gezet. Dat is waar ons bezoek in beeld komt. We gaan met tien jongeren in Somaliland werken aan hun kennis van mensenrechten enerzijds, aan hun kennis van filmen, editen en uploaden anderzijds. Een uitdaging op verschillende vlakken; voor mij is het nieuw, dus heb ik geen idee wat qua omstandigheden moet verwachten. Uiteraard bereiden we ons zoveel als mogelijk voor, maar verrassingen zullen we zeker gaan meemaken. Voor Berlinda is het niet helemaal nieuw, maar voor haar zullen de aanpassingen aan de gebruiken en gewoontes in het islamitische Somaliland nog andere uitdagingen met zich meebrengen. Mensenrechten, in het bijzonder vrouwenrechten bespreekbaar maken, terwijl je jezelf al anders voor moet doen dan je bent. Het zal een hele opgave worden. Voor mij overigens ook want, Hollandse boer die ik ben, zal ik toch aardig op mijn eigen rem moeten trappen. Uitdagingen genoeg dus straks!
Kijk voor foto's en video's op deze pagina http://www.carenederland.org/pages/mercury.asp?page_id=2102

• 18 Mei 2010 - 15:13

Mahmoud Abdalla:

Ik wens je een goede reis naar somaliland