Kaarsje mee! - Reisverslag uit , van Wim Dekker - WaarBenJij.nu Kaarsje mee! - Reisverslag uit , van Wim Dekker - WaarBenJij.nu

Kaarsje mee!

Door: wimdekker

Blijf op de hoogte en volg Wim

09 November 2010 | ,

Wij gaan naar Kasongo, een stad met niet meer dan 50.000 inwoners. Een stad ook met weinig tot geen luxe. Uiteraard, zul je zeggen. En natuurlijk is dat zo. Alleen gaan wij wel eens erg makkelijk uit van de mogelijkheden die wij hebben. Een voorbeeld;in Kasongo gaat om 8 uur het licht letterlijk uit. De electriciteit wordt gewoon afgesloten, daar waar men dat heeft. Vaak is het een generator die de electriciteit opwekt. En die lopen weer op prijzige diesel.....
Maar wij willen dan nog even achter de computer, of we willen een boek lezen. Maar hoe doe je dat in het donker? Lampjes mee dus. In mijn geval een hele serie IKEA/batterijen en zo´n halogeen fietslampje. Dat geeft namelijk goed licht en ik heb er de batterijen voor.
En dan nog eens iets; de kosten van Internet zijn in DRC skyhigh. Uiteraard omdat het een schaars product is, maar ook omdat hier ook een generator aan te pas komt.
Energie, het weet wat. Je merkt pas hoe gewoon wij dat vinden, als je dit hebt meegemaakt. Maandagavond vertrek ik, Maria

Wim

Het Face2Face project (www.f-2-f.eu)ontwikkelt een lesmodule voor MBO-scholen, waarbij Nederlandse kinderen in contact worden gebracht met jongeren in Somalie en DRC. Internet is het medium dat we daarbij gebruiken. In dat kader bezoeken we in 2010 deze twee landen.

Actief sinds 18 Mei 2010