Op glimmende slippers door de modder - Reisverslag uit Goma, Congo, Democratische Republiek v van Wim Dekker - WaarBenJij.nu Op glimmende slippers door de modder - Reisverslag uit Goma, Congo, Democratische Republiek v van Wim Dekker - WaarBenJij.nu

Op glimmende slippers door de modder

Door: wimdekker

Blijf op de hoogte en volg Wim

19 November 2010 | Congo, Democratische Republiek v, Goma

Vandaag is het bijzonder warm in Kasongo, nadat het de afgelopen nacht hard heeft geregend.
Het moet niet te hard blijven regenen, want dan hebben we een serieus probleem om maandag vanaf de grasstrook te vertrekken. Dat schijnt met regelmaat te gebeuren, dus we duimen maar dat het goed gaat. Dat geldt trouwens ook voor het retourvisum door Rwanda; ain't seen nothing yet.
Terug naar Kasongo; vandaag zijn we gestart met de worskhops. Maria over mensenrechten, ikzelf over het gebruik van video en Internet. Gisteren nog hebben we van alles moeten herschikken, omdat er problemen waren met de internetverbindingen. Omdat dat hier een kostbare grap is, moesten we een aantal opties naast elkaar leggen. En zonder op de details in te gaan: het is ongeloofelijk hoe er hier zaken wordt gedaan. Steeds als je denkt dat je er bent, komt er weer een andere verrassing uit de hoge hoed.
Desondanks zijn de jongeren zeer blij dat ze een kans hebben in contact te komen met leeftijdsgenoten in het westen. Ze begrijpen heel goed wat het probleem is waarmee hun land wordt geconfronteerd en willen eraan werken dat anders te doen.
Net voor we hier aankwamen zijn mij schoenen gepoetst. Ik had welliswaar slippers aan, maar goed het knulletje was vasthoudend. Ik loop nu op glimmende slippers rond, tot het vanavond weer gaat regenen dan.
Maar uiteindelijk is het wel goed om te zien dat zo'n mannetje van negen jaar (schat ik) zo geld verdiend. Op dit moment is hij medewerkers vanCARE Kasongo aan het polishen....

Wim

Het Face2Face project (www.f-2-f.eu)ontwikkelt een lesmodule voor MBO-scholen, waarbij Nederlandse kinderen in contact worden gebracht met jongeren in Somalie en DRC. Internet is het medium dat we daarbij gebruiken. In dat kader bezoeken we in 2010 deze twee landen.

Actief sinds 18 Mei 2010