Terug op Nederlandse bodem - Reisverslag uit Goma, Congo, Democratische Republiek v van Wim Dekker - WaarBenJij.nu Terug op Nederlandse bodem - Reisverslag uit Goma, Congo, Democratische Republiek v van Wim Dekker - WaarBenJij.nu

Terug op Nederlandse bodem

Door: wimdekker

Blijf op de hoogte en volg Wim

24 November 2010 | Congo, Democratische Republiek v, Goma

Vanochtend zijn we weer teruggekeerd op Nederlandse bodem. Gisteren nog rondgelopen in de hoofdstad van Rwanda; Kigali. Wanneer je je bedenkt wat er in Rwanda is gebeurd en nog steeds gebeurt, is het ongeloofelijk te zien hoe dat land zich ontwikkelt.
Later kom ik daar in een verhaal wel op terug. Zoals we ook video's zullen gaan plaatsen van onze bezoeken aan gevangenis, ziekenhuis en de school in Kasongo.
De terugreis is goed verlopen, het laatste verblijf in Goma niet. De laatste avond sprong de waterleiding, precies daar waar mijn koffer stond. Het hele huis lekte door. Al mijn bagage was zijknat. Pas de volgende morgen kwam er eens een keer iemand kijken. Tot overmaat van ramp was alles zo spekglad dat ik van de trap ben komen glijden. Gelukkig hadden we in Maria een goede verpleegster, zodat het ziekenhuis van Kasongo niet nodig was. Overigens heb ik vooral flinke schaafwonden en blauwe plakken aan die glijpartij overgehouden. Maar ziekenhuis Kasongo.....no way. Ongetwijfeld capabele artsen (die 150 euro per maand verdienen), maar ongeloofelijk smerige omstandigheden. Later zal ik daar in een video op de website van CARE Nederland meer over gaan vertellen.
Voor de geinteresseerden, ik voeg ook een aantal foto's aan dit verslag toe. Later volgen er meer. Ook op Facebook (CARE Nederland) zijn foto's terug te zien.
Groet, dit keer vanuit Barendrecht!

Wim

Het Face2Face project (www.f-2-f.eu)ontwikkelt een lesmodule voor MBO-scholen, waarbij Nederlandse kinderen in contact worden gebracht met jongeren in Somalie en DRC. Internet is het medium dat we daarbij gebruiken. In dat kader bezoeken we in 2010 deze twee landen.

Actief sinds 18 Mei 2010