Geen beesten op het vliegveld - Reisverslag uit Goma, Congo, Democratische Republiek v van Wim Dekker - WaarBenJij.nu Geen beesten op het vliegveld - Reisverslag uit Goma, Congo, Democratische Republiek v van Wim Dekker - WaarBenJij.nu

Geen beesten op het vliegveld

Door: wimdekker

Blijf op de hoogte en volg Wim

17 November 2010 | Congo, Democratische Republiek v, Goma

Inmiddels ben ik in Kasongo herenigd met Maria, onze consultant. Zij is hier al een aantal weken en kent dus inmiddels de gewoontes van deze regio.
Zij wist dus ook al dat het VN-vliegtuig hier landde op een strook gras die, als het regenseizoen echt op gang komt, verandert in een modderpoel. Dan is het dus ook maar de vraag of het vliegtuig sowieso kan landen, maar vandaag was dat geen probleem.
Overigens is er gisterenavond wel flink wat regen gevallen, waarschijnlijk de reden dat ik 12 uur heb geslapen. De regen maakte het namelijk niet echt aantrekkelijk nog even boodschappen te gaan doen. Dus met een volledig lege maag om iets over zevenen tussen de lakens geschoven.
De reis naar Kasongo verliep soepel. Wanneer je eenmaak bij ded VN binnen ben, kun je vrij ongestoord door. En dan.....Kasongo.
Wat een verschil met Goma. De laatste VN troepen zijn hier vorige week vertrokken en dat is te begrrijpen. Je kunt je echt niet voorstellen dat hier ooit een VN-macht nodig is geweest. Zo mooi, zo rustig!

Maar nog even over de vliegreis. Drie uur vliegen boven Congo en je ziet alleen maar oerwoud. Het land is 50 keer groter dan Nederland en toch zie je alleen maar bomen. Onvoorstelbaar mooi en zo anders dan je verwacht.
Laat natuurlijk onverlet dat hier verschrikkelijke dingen gebeuren en dt je ook uit de lucht kunt zien dat er hier behoorlijk wat grondstoffen worden gedolven tussen het groen. En dat is deels de aanleiding van voortdurende conflicten. Daarover later meer.

Wim

Het Face2Face project (www.f-2-f.eu)ontwikkelt een lesmodule voor MBO-scholen, waarbij Nederlandse kinderen in contact worden gebracht met jongeren in Somalie en DRC. Internet is het medium dat we daarbij gebruiken. In dat kader bezoeken we in 2010 deze twee landen.

Actief sinds 18 Mei 2010