Rwanda, een land van tegenstellingen - Reisverslag uit Goma, Congo, Democratische Republiek v van Wim Dekker - WaarBenJij.nu Rwanda, een land van tegenstellingen - Reisverslag uit Goma, Congo, Democratische Republiek v van Wim Dekker - WaarBenJij.nu

Rwanda, een land van tegenstellingen

Door: wimdekker

Blijf op de hoogte en volg Wim

16 November 2010 | Congo, Democratische Republiek v, Goma

Mijn Rwandese chauffeur bedreef PR voor zijn land. Hij ontkende niet dat Rwanda een negatieve geschiedenis heeft, maar benadrukte toch ook vooral de goede kanten van zijn land.
Wat is Rwanda? Het is het land van de onvoorstelbare massamoorden, waarbij waarschijnlijk meer dan een miljoen mensen om het leven kwamen. Maar het is ook een land van schoonheid. De hele rit van Kingali naar Goma in Congo duurt normaalgesproken zo'n vier uur. De afstand is 165 kilometer, maar dat werden er meer omdat hij aandacht had voor alles wat hij voor mij van waarde dacht te vinden.
Uitgebeid berichtte hij over de chinezen die overal aan het werk zijn. Wegen en gebouwen worden in grote lijnen door de Chinezen voorbereid. Een peloton gevangenen (in fel oranje uitdosseing) voert de werkzaamheden uit.
Ook in Rwanda kennen ze files, die gewoon ontstaan bij wegwerkzaamheden op die ene lange weg die van Kingali naar DRC loopt. Maar dat is wel een weg waar je je ogen uitkijkt. Uiteindelijk is de reis rustig verlopen. Even wat spanning bij de grensovergang van Rwanda naar Congo, maar daar was ik voor gewaarschuwd.
Inmiddels zitten we in Goma en gaan we ons voorbereiden op de reis van morgen. Kijk voor een aantal foto's van Rwanda op de website van CARE Nederland (www.carenederland.org)

Wim

Het Face2Face project (www.f-2-f.eu)ontwikkelt een lesmodule voor MBO-scholen, waarbij Nederlandse kinderen in contact worden gebracht met jongeren in Somalie en DRC. Internet is het medium dat we daarbij gebruiken. In dat kader bezoeken we in 2010 deze twee landen.

Actief sinds 18 Mei 2010