De EK finale - Reisverslag uit Goma, Congo, Democratische Republiek v van Wim Dekker - WaarBenJij.nu De EK finale - Reisverslag uit Goma, Congo, Democratische Republiek v van Wim Dekker - WaarBenJij.nu

De EK finale

Door: Wim Dekker

Blijf op de hoogte en volg Wim

02 Juli 2012 | Congo, Democratische Republiek v, Goma

Wie kan ons nazeggen dat hij de finale van de Europese Kampioenschappen bekeken heeft in een huiskamer van 3 bij 4 meter. Met 12 Congolese mannen in de kamer, en 20 Congolese kinderen voor de ramen? Ik denk niemand.

Toen wij op zondagmiddag zaten te bedenken hoe we die finale te zien zouden gaan krijgen, in een dorp met nagenoeg geen stroom en geen televisie, was Oscar degene die het antwoord gaf. Hij zou bij een vriend gaan kijken, net buiten het centrum van Kasongo. Die vriend had wel een televisie die niet steeds gestolen werd. En natuurlijk waren we welkom om mee te gaan.

Het huis van de gastheer en zijn grote familie was klein. De inkomsten laag. Maar we kregen centrale plaatsen in het gezelschap. Wat gefluister tussen Oscar en de gastheer leverde ook nog eens op dat iemand twee grote flessen bier voor ons liet aanrukken. Hoezo gastheerschap? Hier zaten we, in een land waar 70 % van de bevolking zwaar onder de minimumbestaansgrens leeft. En wij keken televisie en dronken bier van 5 dollar de fles, ons door de gastheer aangeboden.

Het grote krachtsverschil tussen Italie en Spanje was jammer, maar ook niet meer dan dat. De bijzondere ervaring, twee ' Mzungu' die in Kasongo voetbal kijken zal voor beide partijen nog wat stof tot napraten geven. En ik besef me weer eens hoe weinig gastvrij we in nederland vaak zijn.

Wim

Het Face2Face project (www.f-2-f.eu)ontwikkelt een lesmodule voor MBO-scholen, waarbij Nederlandse kinderen in contact worden gebracht met jongeren in Somalie en DRC. Internet is het medium dat we daarbij gebruiken. In dat kader bezoeken we in 2010 deze twee landen.

Actief sinds 18 Mei 2010