Zurek - Reisverslag uit Goma, Congo, Democratische Republiek v van Wim Dekker - WaarBenJij.nu Zurek - Reisverslag uit Goma, Congo, Democratische Republiek v van Wim Dekker - WaarBenJij.nu

Zurek

Door: Wim Dekker

Blijf op de hoogte en volg Wim

30 Juni 2012 | Congo, Democratische Republiek v, Goma

Na een reis van bijna vier dagen zijn we aangekomen in Kasongo. Dat is een provincie die grenst aan Noord- en Zuid Kivu. Na het grimmige van Goma, op de grens van Rwanda en DRC, is Kasongo een verademing. Het is nauwelijks bereikbaar per vliegtuig, en eigenlijk niet per auto. De afstand van 250 kilometer gaat over de enige weg die dit gebied kent. Vijftig jaar geleden verrichtten de Belgen daaraan het laatste onderhoud. Sindsdien is het een aaneenschekeling van kuilen, hobbels en modderige plassen.

Maar, die weg brengt je wel op plekken waar je anders niet komt. Alleen een 4-wielaangedreven Land Cruiser ziet kans om deze afstand te overbruggen. Dwars door het oerwoud, gelukkig over een droge weg. Maar ook stijl omhoog uit de Congo rivier, omdat de Belgische brug niet betrouwbaar is.

Bij mijn vorige bezoek, eveneens voor CARE Nederland, had ik in Kasongo kennisgemaakt met Zurek, toen 11 jaar. Hij 'kluste' bij als schoenenpoetser. Daarmee draagt hij bij aan het gezinsinkomen. Zijn schoolgeld wordt daar ondermeer van betaald. Bij aankomst in Kasongo stond hij ineens voor onze neus: “Aah, mon ami. Vous etes retournez!”
Ja we waren terug. Ik in ieder geval wel. Voor collega Suzanne was het de eerste kennismaking met dit geweldige joch.
We hebben de kans aangegrepen om, vlak voordat een verschrikkelijk onweer losbarstte, een minuut of vijf video met Zurek te schieten. En natuurlijk moesten de schoenen gepoetst worden. Beetje lastig met deze sandalen, maar vooruit. Ondernemers moet je een kans gunnen!

Wim

Het Face2Face project (www.f-2-f.eu)ontwikkelt een lesmodule voor MBO-scholen, waarbij Nederlandse kinderen in contact worden gebracht met jongeren in Somalie en DRC. Internet is het medium dat we daarbij gebruiken. In dat kader bezoeken we in 2010 deze twee landen.

Actief sinds 18 Mei 2010